Op steeds meer plekken in de samenleving kom je elementen uit spelletjes tegen. Ook de werkplek blijft niet buiten schot. Ga je beter je best doen als je punten kunt verdienen?

Spelletjes kunnen verslavend zijn. Kijk maar naar de populariteit van Angry Birds en Candy Crush Saga, om twee voorbeelden van succesvolle hedendaagse games te noemen.

De truc? Zorg dat mensen door willen spelen en nog meer punten of sterren willen halen. ‘Ach, één potje kan nog wel.’ En voor je het weet heb je een half uur met boze vogels op groene varkens geschoten.

Gamificatie: spelelementen in het dagelijks leven

Deze kracht van spelletjes om onze aandacht vast te houden en te focussen, wordt steeds vaker benut buiten de wereld van de games. Speltechnieken en -principes worden toegepast in het dagelijks leven om ons gedrag te sturen. Dat heet gamificatie.

Neem bijvoorbeeld de app Foursquare. Hiermee kun je inchecken op locaties en zo punten en ‘speldjes’ verdienen. Je ziet op een ranglijst hoeveel punten jouw vrienden hebben en wordt zo aangemoedigd om vaker in te checken.

Als je op bepaalde plekken incheckt, kun je een speldje verdienen. Ben je bijvoorbeeld op een locatie waar meer dan vijftig mensen zich hebben ingecheckt, dan krijg je de Swarm Badge. Als jij het vaakst heb ingecheckt op een plek, dan word je de 'burgemeester' van die locatie. Wat heb je daaraan? Niks. Maar het heeft wel iets om jezelf de burgemeester van een kroeg te mogen noemen.

Punten scoren op je werk

Met Foursquare maak je van je leven een spelletje. Het is niet zo gek om dergelijke principes ook op de werkvloer toe te passen. Dat is precies wat Badgeville doet. Hun software wordt momenteel gebruikt door tientallen bedrijven, waaronder Deloitte, Samsung en Microsoft.

Het idee is dat je punten kunt verdienen voor bepaalde taken en strijd tegen je collega's. Dat heeft praktische voordelen, zegt Steve Sims van Badgeville tegenover The Wall Street Journal. Hij noemt een voorbeeld van hoe je de productiviteit van een werknemer op de salesafdeling kunt verhogen.

"Soms kunnen de details verkopers weinig schelen. Ze willen alleen de deal sluiten en geld verdienen", aldus Sims. Maar hun bazen willen graag dat ze meer doen, zoals klanteninformatie invoeren en de kwaliteit van leads controleren. Door verkopers daarvoor punten te geven, maak je van een vervelend klusje een wedstrijd.

Constante controle

Om dergelijke dingen te meten, is de software van Badgeville gekoppeld aan de computersystemen die je op het werk gebruikt. Zo kun je precies bijhouden hoe een werknemer presteert.

Op de salesafdeling is dat in principe niet anders dan het oude vertrouwde krijtbord waarop wordt bijgehouden wie het meeste verkocht heeft. Maar er is wel een verschil: het controleren gaat veel verder en dieper. Je kunt precies bijhouden wie wat doet. En die surveillance kan misschien de creativiteit beknotten.

Gedrag beïnvloeden

Niet alleen de werkprestaties kun je beïnvloeden door te meten en punten te vergeven, ook gedrag kun je sturen. Denk bijvoorbeeld aan systemen in auto's en vrachtwagens die rijgedrag bijhouden. Trek je te snel op of rijd je te hard? Dan moet je op het matje komen bij de baas. En de zuinigste chauffeur ontvangt een bonus.

Een bedrijf zou je op eenzelfde manier ook kunnen verplichten om een sensor te dragen die bijhoudt hoeveel je wekelijks beweegt. Want een gezonde werknemer presteert beter. Degene die wekelijks de meeste stappen heeft gezet, krijgt een prijs.

Zo bekeken lijkt het nuttig om van je werk een spelletje te maken. Maar zoals The Wall Street Journal terecht signaleert, is het de vraag hoe snel de lol ervan afgaat als elk aspect van je werk en leven wordt gemeten en beoordeeld.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl